Akillesjouren & ett steg i rätt riktning

Jag fick ett email i söndags som gjorde mig väldigt glad. Det var Ann-Karin Sundén, brottsförebyggare på Sollentuna Kommun och en av initiativtagarna bakom en av Sveriges mycket få jourmottagningar för partnervåldsutsatta män, Akillesjouren, som hörde av sig.

Hon hade hittat min skrivelse Den slående mannen – Myten om mäns våld mot kvinnor (PDF-länk) och sade sig glad över mitt perspektiv kring dessa frågor. Då hon nu på måndag 4:e juli skall tala i Almedalen om utsatta män, ville hon bolla lite tankar inför sitt anförande.

Om hon blev glad över att hitta mig, var det inget mot vad jag blev när jag läste hennes email. Det är sällsynt nog med någon som överhuvud taget vill beröra frågan om partnervåld som en tvåvägsföreteelse. Här var det någon som inte bara engagerar sig i frågan, utan gör så i egenskap av myndighetsutövare, och som därtill varit med och vidtagit konkreta steg för att förbättra läget för utsatta män!

Akillesjouren

Självklart ville jag få chansen att prata med en sådan person, och tidigare idag hade jag en trevlig pratstund över telefon med Anna-Karin. Vi var rörande överens om många saker, så som att:

  • Det finns en samhällelig blindhet inför problematiken.
  • Kvinnor fortfarande är en mer utsatt grupp för partnervåld, men att två fel inte gör ett rätt.
  • Det är fullt möjligt att ge utsatta män mer uppmärksamhet och resurser, utan att för den skull bry sig mindre om utsatta kvinnor.
  • Det behövs mer forskning kring kvinnliga utövare av partnervåld. Är det samma riskfaktorer och drivkrafter för kvinnliga som manliga förövare? Hur kan kunskap hjälpa oss att förebygga allt våld?
  • Det finns ett visst motstånd mot att överhuvudtaget lufta den här typen av tankar, ibland säkerligen ideologiskt grundat. Detta motstånd måste brytas, så att utsatta män kan få adekvat stöd.

Återigen, jag kan inte nog uttrycka min uppskattning för Anna-Karin Sundén och för övriga bakom Akillesjouren. Det faktum att en offentlig tjänsteman öppet törs ta ställning på detta vis (jag har givetvis stämt av med henne att det är okej att jag använder hennes namn i detta inlägg) ger mig hopp för framtida förbättringar, både avseende samhällets syn på män och på resursallokering för att bekämpa allt partnervåld.

Än så länge är t.ex. Akillesjouren helt ideellt driven, utan något stöd från stat eller skattefinansiering, men kanske kommer det en dag när det ändras. Tills dess önskar jag Anna-Karin all lycka till i Almedalen, och hoppas att ni som läser hjälper mig att sprida informationen om Akillesjouren!

AKILLESJOUREN

Telefontid torsdagar kl 18.00 – 20.00
Telefon 08-29 63 99 alternativt SMS 0723 31 63 99

Övrig tid svarar vi om vi har möjlighet. Det går även bra att lämna meddelande med telefonnummer så ringer ringer vi upp.

Du kan också nå oss via Messenger på vår Facebook-sida eller via email info@akillesjouren.se.

Dela gärna med dig av din åsikt, men tänk på att bemöta andra som du själv skulle önska bli bemött!