Rashid Musas hån mot offer för religiös terror

Jag har redan tidigare haft ett par meningsutbyten med Rashid Musa, ordförande för Sveriges Unga Muslimer, bland annat kring hans ovilja att fördöma IS terror.

Med risk för att utmålas som rasist (det brukar vara standardförfarande vid alla typer av kritik mot andra religiösa system än det kristna) har jag återigen synpunkter på Musas kommunikationsstil. Häromdagen skedde ett oerhört tragiskt och förkastligt terrordåd i Chapel Hill i USA, där en 46-årig vit man sköt ihjäl tre unga muslimer. Mannen ifråga var uttalad ateist och anti-teist, och hade regelbundet postat religionskritik på olika forum. Följaktligen skulle det vara möjligt att stämpla dådet som ideologiskt grundat, vilket får Musa att twittra följande:

Rashid Musa om ateister

Tanken är uppenbarligen att driva med den benägenhet Musa (onekligen med viss rätt) anser sig ha noterat att ställa alla muslimer till svars för islamistisk terror. Jag kan förstå att det frestar, men menar samtidigt att hans tweet är synnerligen smaklös av flera anledningar.

För det första för att två fel inte gör ett rätt. Om Musa nu menar att kollektiv skuldbeläggning är av ondo (och i så fall har han rätt) vore det fullt möjligt att göra samma poäng genom en mer transparent betraktelse: ”Inser ni hur fånigt det hade varit om jag nu hade sagt att vi måste undersöka ateistisk radikalisering?”.

För det andra är det respektlöst mot offren för skjutningen att försöka plocka politiska poänger på den innan deras kroppar ens har hunnit läggas till vila. Det är samma typ av smaklöshet som när SD-toppar direkt efter Breivik-dådet, innan förövarens identitet blivit känd, spontant (och med lika illa dold förtjusning som Musa uppvisar nu) skyllde dådet på islamister.

För det tredje för att det verkar minst sagt långsökt att prata om någon genuin förekomst av ”ateistisk terror”. Ja, detta dåd kan sägas motsvara epitetet, det erkänner jag utan omsvep. Inte heller förnekar jag att ateister precis som religiösa kan starta krig, begå mord eller andra grymheter. Skillnaden är bara att de ateister som begår onda handlingar väldigt sällan gör det specifikt i ateismens namn, eller i syfte att sprida ateism och/eller ”skydda dess heder”.

Handen på hjärtat: hur ofta läser vi om ateist-ideologiskt drivna terrorceller som utlöser bomber på allmänna transportmedel, kapar flygplan, stormar skolor, knivmördar och skjuter redaktörer för religiösa medier? Det gör vi inte – eftersom det inte händer. Chapel Hill-dådet är en anomali, som hur tragisk och förkastlig den än må vara likafullt är en väldigt liten ö i ett hav av religiöst grundad terror.

Följaktligen är det ofrånkomligen mycket rimligare att kartlägga till exempel islamistisk radikalisering än ”ateistisk” dito (citationstecknen eftersom någon sådan näppeligen kan sägas förekomma). Det inser naturligtvis Musa, men ändå väljer han att på detta lätt hånfulla sätt bagatellisera islamistisk terror.

För det fjärde för att ledande ateister, som t.ex. Richard Dawkins, omgående och utan tvekan tog avstånd från dådet. Där råder det ingen tvekan om att all ideologiskt grundad terror skall fördömas, även sådan som kan sägas bottna i ateism som en ideologi. Det är onekligen en helt annan inställning än vad Musa själv har visat upp.

Varför riktar jag då denna kritik mot honom? Är det inte bara för att jag egentligen är smygrasist, och hatar/är rädd för muslimer? Tja… nej. Jag är av uppfattningen att majoriteten muslimer inte är blodtörstiga IS-supportrar, utan i genomsnitt lika hyggliga ”average joes” som alla andra, bara med aningen annorlunda kulturella sedvänjor. Det Musa inte verkar förstå är att hans ansvarslösa hållning i radikaliserings- och terrorfrågorna skadar just denna stora kontingent hyggliga, mer eller mindre sekulariserade muslimer.

När Musa på det här viset duckar frågan om islamistisk extremism, och närmast driver med ämnet, späder han bara på existerande fördomar mot islam och muslimer. Att det finns muslimer i Sverige är inte (och skall inte ses som) ett problem. Omständigheten att det de facto sker en radikalisering av unga muslimer i vissa delar av landet, och att risken för islamistiska terrordåd även här i Sverige ökar, är dock ett problem. Att som ordförande för SUM blunda för det problemet, och därmed få det att framstå som om terrorapologi är typiskt för muslimer, ligger garanterat inte i den muslimska majoritetens intresse – oavsett hur många gånger jag kallas för rasist för att jag påpekar det…

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

PS. Jag skall naturligtvis vara artig nog att svara på Musas frågor, givet att jag förmodligen kan sägas vara lika ”radikal” som de flesta andra ateister brukar vara.

Vilka nätsidor jag besöker? Ledsen om jag gör någon besviken, men jag lyser med min frånvaro på såväl Avpixlat som på Flashback och Dispatch International. Visserligen besöker jag Aftonbladet Debatt emellanåt, men jag gissar att vänsterradikal press anses okej i sammanhanget?

Vad jag äter? Inga till Den Store Dawkins offrade barn, tro det eller ej. Dock har jag inga problem med fläskkött, utan älskar bacon! Mmmm, bacon… (Ungefär så långt sträcker sig min islamofobiska ondska. I’m so, so sorry. No, I’m not. Because bacon.)

Vad jag läser? Tja, ikväll tänker jag faktiskt slå upp pärmarna till ”Radical: My Journey Out of Islamist Extremism” av brittiske regeringsrådgivaren Majeed Navaz. Det kan av Musa möjligen upplevas som islamofobiskt, men å andra sidan återfinns även titlar som ”Vems Islam?” och ”The Myth of the Muslim Tide” i min bokhylla, vilket väl inte direkt torde räknas som hets mot folkgrupp-titlar?

Kartlagt och klart!

Dela gärna med dig av din åsikt, men tänk på att bemöta andra som du själv skulle önska bli bemött!

