Partiernas politik i mansfrågor?

Taking pollNedanstående brev kommer under den kommande veckan att skickas till samtliga riksdagspartier, samt till PP och FI. Även om jag inte kommer att välja vilket parti jag röstar på enbart utifrån deras inställning i mansfrågor (det finns andra, mer allmängiltiga värderingar jag också tillmäter stor vikt) skall det bli spännande att se om (och i så fall vad) de svarar. Svarsvilja och innehåll kommer definitivt att påverka mitt val! Eventuella svar kommer att presenteras här på bloggen.

* * * * *

Hej!

Det börjar dra ihop sig inför höstens riksdagsval, och jag får erkänna att jag fortfarande (i viss mån) står obeslutsam kring vilket parti som skall få min röst. Ett område som definitivt kommer att ha en stor påverkan på mitt slutliga val, är ert partis inställning till de frågor jag tar upp här nedan. (Jag antar att man skulle kunna definiera dem som ”mansfrågor”, och jag är ju trots allt man.)

Jag vet inte så här på förhand ifall ert parti har en specifik politik just avseende mansfrågor, men givet att många av våra riksdagspartier åtminstone har en specifik politik i kvinnofrågor, tänker jag att det vore rimligt att vi män (som trots allt utgör hälften av rösterna) också tillmäts samma betydelse.

De 11 frågorna här under är samtliga formulerade så koncist som möjligt, och så långt som möjligt i ”Ja/Nej”-form. Jag vill att det skall vara lätt för er att svara, och lätt att uttolka var ni egentligen står i respektive fråga.

Av öppenhet och respekt vill jag så här i förväg tala om att eventuella svar från er kommer att publiceras på https://gendertruce.wordpress.com, en webbplats för jämställdhet som strävar efter ett ideologi- och könsneutralt anslag.

Jag hoppas och tror att ni orkar ta er tiden att svara på mina frågor, då viljan att svara och innehållet i ert svar kommer att ha märkbar påverkan på var min röst hamnar. Värt att tillägga är att även om min enda röst kanske inte direkt är avgörande, når bloggen onekligen en viss publik (som sannolikt även de tillmäter dessa frågor viss vikt). Jag utgår från att ni är stolta över er politik på detta område, och därför gärna vill låta mina läsare ta del av var ni står.

Stort tack på förhand för era svar!

Mvh;
Fredrik Sandberg

 

MINA 11 FRÅGOR:

1. Anser ni att män som grupp i Sverige av idag är överordnade kvinnor som grupp? (Om ”Ja”, exemplifiera gärna vilka formella eller informella rättigheter ni anser att män har som kvinnor saknar.)

2. Anser ni att män som grupp har något som helst kollektivt ansvar för vad individuella brottslingar av manligt kön gör?

3. Ungefär 1/3 av de fysiskt skadade av partnervåld är män, men trots det finns det försvinnande få (och undermåligt finansierade) mansjourer. Har ni några konkreta förslag för att förbättra situationen för utsatta män, och hur ser dessa i så fall (i korthet) ut?

4. Jag menar att utpekade faderskandidater (utanför äktenskap) bör ha rätt att kräva faderskapstest, och att det inte skall vara möjligt att bli underhållsskyldig utan positivt testresultat. Stödjer ni denna uppfattning?

5. På liknande manér anser jag att genom test bevisade pappor automatiskt bör få gemensam vårdnad om barnet, även om föräldrarna inte är gifta. Stödjer ni denna uppfattning?

6. Trots överlag likvärdiga resultat på nationella prov, har svenska skolpojkars betyg hamnat märkbart efter deras kvinnliga klasskamraters. Har ni några konkreta förslag för att motverka denna betygsdiskriminering, och hur ser dessa i så fall (i korthet) ut?

7. Även inom högre utbildningar (och särskilt i examina därifrån) råder det en generell brist på manliga studenter. Har ni några konkreta förslag för att rätta till denna obalans, och hur ser dessa i så fall (i korthet) ut?

8. Pojkar/män begår självmord i betydligt högre utsträckning än flickor/kvinnor. Har ni några konkreta förslag på hur pojkars/mäns psykiska hälsa skall ges större uppmärksamhet och förbättras, och hur ser dessa i så fall (i korthet) ut?

9.  Anser ni att omskärelse av män under 18 år skall vara lagligt av icke-medicinska skäl, t.ex. av religiösa skäl?

10. Det dör betydligt fler män av prostatacancer än vad det dör kvinnor av bröstcancer. Trots det erbjuds kvinnor gratis mammografi via den offentliga vården, medan män inte erbjuds motsvarande prostataundersökning. Har ni planer på att införa denna omsorg även för män?

11. Anser ni att ord mot ord under några omständigheter, t.ex. i våldtäktsfall, skall kunna utgöra tillräcklig grund för fällande dom (även om teknisk stödbevisning eller tredjepartsvittnen saknas)?

2 comments

  1. Intressanta frågor, läste för inte så länge sedan en uppsats om samhällets skydd till män som utsätts för partnervåld, ingen rolig läsning, medicinsk personal som skrattar bakom ryggen på mannen när dom får veta att det var hans fru som slagit honom, polisens svar ”finns det?” kvinnors våld skämtas gärna bort, dom slår ju inte lika hårt, men använder desto oftare tillhyggen, och det ger en viss legitimitet till kvinnor som slår.

Dela gärna med dig av din åsikt, men tänk på att bemöta andra som du själv skulle önska bli bemött!

